Penyembuhan Ilahi sebagai Epistem Pedagogis: Rekonstruksi Pendidikan Kristiani-Pentakostal melalui Pendekatan Spirit-led learning

Ayu Purnama Putri, Harls Evan Siahaan, Michael Erfian Khandira

Abstract


Contemporary Christian education faces epistemological challenges in integrating the pneumatological dimension into academic learning constructs shaped by the secularist paradigm. This study develops a theoretical framework for Pentecostal Christian education that integrates divine healing as a pedagogical epistemology through the Spirit-led learning model. Using an interpretive qualitative approach, this research integrates theological, phenomenological, and pedagogical analysis through bibliographic studies and analysis of healing experiences in the Pentecostal tradition. Findings show that divine healing has a holistic pedagogical dimension that is experiential, embodied, and communal, teaching faith that is not only conceptual but transformative. Spirit-led learning is synthesized from the convergence of Mezirow and Freire's transformational learning theory with Pentecostal pneumatology, placing the Holy Spirit as Magister Supremus in the pedagogical process. This model actualizes multidimensional transformation—cognitive, affective, and spiritual—while shifting the orientation of education from the transmission of knowledge to existential formation. The research produced pedagogical guidelines for implementation in formal and nonformal educational contexts that facilitate learners' holistic transformation.


Pendidikan Kristen kontemporer menghadapi problematika epistemologis dalam menginte-grasikan dimensi pneumatologis dengan konstruksi pembelajaran akademik yang didominasi paradigma sekularisme. Penelitian ini mengembangkan kerangka teoretis pendidikan Kristen Pentakosta yang mengintegrasikan penyembuhan ilahi sebagai epistemologi pedagogis melalui model Spi-rit-led learning. Menggunakan pendekatan kualitatif interpretatif, riset ini mengintegrasikan analisis teologis, fe-nomenologis, dan pedagogis melalui kajian bibliografis serta analisis pengalaman penyembuhan dalam tradisi Pentakostal. Temuan menunjukkan bahwa penyembuhan Ilahi memiliki dimensi pedagogis holistik yang bersifat experiential, embodied, dan komunal, mengajarkan iman yang tidak hanya konseptual tetapi transformatif. Spirit-led learning disintesiskan dari konvergensi teori pembelajaran transformasio-nal Mezirow-Freire dengan pneumatologi Pentakostal, menempatkan Roh Kudus sebagai Magister Supremus dalam proses pedagogis. Model ini meng-aktualisasikan transformasi multidimensional—kog-nitif, afektif, dan spiritual—sekaligus meng-geser orientasi pendidikan dari transmisi pengetahuan menuju formasi eksistensial. Penelitian menghasilkan guidelines pedagogis untuk implementasi dalam konteks pendidikan formal dan nonformal yang memfasilitasi transformasi holistik peserta didik.

Keywords


charismatic pedagogy; divine healing; epistemology of pedagogy; Pentecostal Christian education; pneumatology; Spirit-led learning; theology of education; transformational learning; epistem pedagogi; pedagogi karismatik; pembelajaran transfor

Full Text:

PDF

References


Althouse, P. "Pentecostal Theological Education: Affections, the Holy Spirit, and Religious Experience." Journal of Pentecostal Theology 26, no. 1 (2017): 37-57.

Anderson, Allan. An Introduction to Pentecostalism: Global Charismatic Christianity. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

Bilo, Dyulius Thomas. “Korelasi Landasan Teologis dan Filosofis dalam Pengembangan Prinsip dan Praksis Pendidikan Agama Kristen.” Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi 3, no. 1 (2020): 1–23. https://doi.org/10.47457/phr.v3i1.46

Dan Kia, A., et al. Buku Konstruksi Pendidikan Agama Kristen di Era Disrupsi. Penerbit Widina, 2025.

Devi, Yulia Nurmasita. Schooling VS Learning: The Perspective between Formal and Nonformal Education. Indonesia Emas Group, 2025.

Freire, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum, 1970.

Jimmy, Liem. "Interseksi Antara Rasionalitas Perspektif Kant dan Pengalaman Spiritual Alvin Plantinga: Tinjauan Fenomenologis." Jurnal Penelitian Ilmiah Multidisipliner 2, no. 1 (2025): 1259–1274.

Johns, Jackie David, and Cheryl Bridges Johns. "Yielding to the Spirit: A Pentecostal Approach to Group Bible Study." Journal of Pentecostal Theology 1, no. 1 (1992): 109-134.

Macchia, Frank D. Baptized in the Spirit: A Global Pentecostal Theology. Grand Rapids, MI: Zondervan, 2006.

Mewet, Mince, and Oktavianus Rangga. "Spiritualitas dalam Kurikulum untuk Menciptakan Lingkungan Belajar yang Memupuk Iman dan Pengetahuan." Imitatio Christo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 2 (2025): 111–129.

Mezirow, Jack. Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1991.

Muthmainnah, Lailiy. "Tinjauan Kritis Terhadap Epistemologi Immanuel Kant (1724-1804)." Jurnal Filsafat 28, no. 1 (2018): 74-91.

Muzeliati, Muzeliati, M. Firdaus, and Sumianto Sumianto. "Kerinduan pada Sosok Pendidik: Upaya Membangun Relasi Edukatif yang Otentik." Indonesian Research Journal on Education 5, no. 4 (2025): 103–113.

Nainggolan, M., and S. P. Nababan. "The Significance of Understanding Pentecostal Spirituality for Life Young Generation in the Era of Society 5.0." CARAKA: Jurnal Teologi Biblika dan Praktika 6, no. 1 (2025): 143-160.

Ndruru, Yurlina, Andreas Teko, and Sandra Rosiana Tapilaha. "Teologi Pendidikan Agama Kristen: Fondasi dan implikasi untuk pendidikan modern." Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Katolik 2, no. 2 (2024): 167-176.

Palmer, Parker J. The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a Teacher's Life. San Francisco: Jossey-Bass, 1998.

Pantan, Frans, Hendrik Timadius, Gernaida KR Pakpahan, and Heru Cahyono. "Prinsip Didaktik Pentakostal: Ekstraksi Teologis dan Pedagogis dari Paulo Freire." Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 6, no. 2 (2021): 122-133. https://doi.org/10.33541/rfidei.v6i2.120.

Rangga, Oktavianus. "Pembelajaran Agama Kristen Berbasis Pengalaman: Membangun Iman Melalui Narasi Hidup." PEADA': Jurnal Pendidikan Kristen 5, no. 2 (2024): 81-99. https://doi.org/10.34307/peada.v5i2.216.

Sadikin, V., dan Y. H. Tampubolon. "Mandat Budaya dalam Wawasan Dunia Kristen: Suatu Kritik terhadap Dualisme." Manna Rafflesia 10, no. 1 (2023): 118-134.

Setiaji, Denden. Seni Hubungannya dalam Berbagai Sudut Pandang. Edu Publisher, 2024.

Siregar, Viktor Deni, Rame Irma Ida, and Rita Evimalinda. "Pentakosta dalam Ruang Pendidikan Agama Kristen: Semangat Pentakosta dalam Transformasi Pengajaran PAK di Era Society 5.0." PEADA': Jurnal Pendidikan Kristen 6, no. 1 (2025): 67-82. https://doi.org/10.34307/peada.v6i1.242.

Situmorang, J. Pneumatologi: Pengajaran Mengenai Roh Kudus, Pribadi, Karya, Manifestasi Dan Kuasa-Nya. PBMR ANDI, 2021.

Smith, James K. A. Thinking in Tongues: Pentecostal Contributions to Christian Philosophy. Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2010.

Tambunan, Elia, and MC Reonald Debataraja. "Pantekostalisme dalam Studi Agama: Merekonstruksi Sejarah Sosio-Intelektual di Indonesia." DIEGESIS: Jurnal Teologi Kharismatika 7, no. 2 (2024): 86-113.

Telaumbanua, Patricia Dwi Irwani, Yosua Altiel Siburian, and Elsa Herawati Lubis. "Transformasi Spiritualitas Dan Implikasi Teologis Dalam Gerakan Kharismatik: Fenomena Dan Dampaknya." Anugerah: Jurnal Pendidikan Kristiani Dan Kateketik Katolik 2, no. 1 (2024): 11-21. https://doi.org/10.61132/anugerah.v2i1.441.

Van Manen, Max. Researching Lived Experience: Human Science for an Action-Sensitive Pedagogy. 2nd ed. New York: Routledge, 2016.

Warrington, Keith. Pentecostal Theology: A Theology of Encounter. London: T&T Clark, 2008.

Yong, Amos. The Spirit Poured Out on All Flesh: Pentecostalism and the Possibility of Global Theology. Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2005.




DOI: https://doi.org/10.47543/efata.v12i1.241

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Efata telah terdaftar pada situs:

    

View Efata Stats

slot88

slot88

slot777

slot gacor

slot dana

slot gacor

slot qris

slot qris

slot thailand

slot thailand

slot88 terpercaya

slot88

Online ISSN: 2722-8215

Printed ISSN: 2477-1333

Copyright © Jurnal Efata 2020-2023. All Rights Reserved.